Zpět na články

23. 4. 1290 km na běžkách aneb, jak jsem běžel Vasák

Ještě poslední připomínka na letošní zimní sezónu. Pro nezasvěcené – Vasův běh má nejvíce nej- z maratonských závodů na lyžích. Je nejstarší – běhá se pravidelně od roku 1922, nejdelší – rovných 90km, nejmasovější – kolem 15.000 startujících a hlavně nejprestižnější, protože jeho vítěz, zvláště je-li to Švéd, se stává švédským národním hrdinou. Podle mého názoru je jeho absolvování snem i cílem každého běžkařského nadšence.


Na začátku bych chtěl varovat případné čtenáře před délkou článku.  Těm, které zajímá pouze vlastní závod doporučuji k přečtení pouze pasáž oddělenou vodorovnou čarou. Ostatní odstavce popisují moji domácí přípravu, cestu do Švédska,  přípravu na vlastní závod, apod. Po několika závodech na běžkách v naší republice ve mně začalo hlodat pokušení, zkusit také některý z velkých maratónů v zahraničí, nicméně jsem s tím v nejbližší době mnoho nepočítal. Při předvánočním bloudění po internetu jsem však objevil zájezd na Vasův běh v nabídce jedné CK. Protože jsem věděl, že přihlášky na “Vasák“ se uzavírají možná rok dopředu, nebral jsem toto zjištění sice příliš vážně, ale přece jenom jsem začal zjišťovat, jak to vlastně s tím během vypadá. Nejvíce mě zajímalo, jak je to se zařazením do startovních vln. Nechtělo se mi startovat z poslední vlny, což by znamenalo velký hendikep. Proti mým původním představám to bylo jednodušší. Stačí totiž absolvovat kterýkoliv běh delší než 50km ze seriálu Worldloppetu a v něm se dobře umístit. Doufal jsem, že toho dosáhnu na letošní Jizerské 50. Nesměle jsem tedy doma nadhodil možnost startovat na tomto závodě. K mému překvapení nikdo neměl námitky a naopak se mi dostalo velké podpory ze všech stran. Nic mi tedy nebránilo přihlásit se na zájezd i na vlastní běh. Cestovky totiž kupují startovní čísla beze jmen a pak je teprve prodávají. Po přihlášení jsem odjížděl na Jizerskou 50 s cílem dosáhnout co nejlepšího výsledku a tím si vytvořit dobrou pozici pro start. Jak to nakonec dopadlo, čas špatný, ale dobré umístění, si můžete přečíst v jednom z předchozích článků. S pocitem, že jsem udělal maximum pro dobrou startovní pozici, jsem pak pokračoval v přípravě na tento vrchol sezóny. Bohužel mně nepřálo počasí, a v Holicích byla tento rok sněhová pokrývka asi tři dny. Kromě toho začalo vydatně mrznout, a tak nebyly možné ani dlouhé tréninky na horách. Po absolvování Orlického maratónu jsem se necítil úplně ve “své kůži“ a k dovršení smůly, jsem dva týdny před závodem počal pociťovat silné nachlazení. Do závodu jsem se z toho sice jakžtakž dostal, ale trénoval jsem pouze minimálně. Den odjezdu se neúprosně blížil a i balení bylo náročné, neboť zájezd včetně závodu a cesty trval plných 6 dní. Nesměl jsem nic zapomenout, to by se rovnalo katastrofě. Protože jsme měli před závodem ještě dva dny pro lehký trénink, nic jsem neriskoval a zabalil dvoje kompletní běžky, mazací stolici, hromadu vosků, žehličku a v neposlední řadě i jídlo na celou dobu, neboť jsme se stravovali z vlastních zdrojů. Pokud mě někdo spatřil v den odjezdu 29. února odpoledne, jak jdu na holické nádraží, nestačil se divit. Měl jsem na zádech úplně plný trekový batoh (90 l), na něm uvázaný malý batoh s věcmi na cestu (30 l) a v rukách obrovský balík obsahující dvoje běžky a mazací stolici. Ani jsem to raději nevážil (což při odjezdu na trek vždy dělám), ale byl jsem rád, že nemám nádraží daleko. Když jsem v 17:30 dorazil na místo srazu před hlavním nádražím v Praze, zvědavě jsem okukoval moje spolucestující. Byly zde už od pohledu zastoupeny téměř všechny ročníky, a jak se později ukázalo i všechny stupně výkonnosti. Nechybějí ani tři zástupkyně něžného pohlaví. Přestože autobus dorazil s asi dvacetiminutovým zpožděním, vyjeli jsme téměř včas. Bylo vidět, že oba řidiči jsou profesionálové a nejedou na lyžařský závod poprvé. Během ¼ hodiny jsme naložili bagáž včetně lyží a byli jsme usazeni podle zasedacího pořádku. Těsně po 18. hodině vyrážíme směr Mora. Po nočním přejezdu do Rostoku následoval ráno trajekt do Gedseru v Dánsku a přejezd ostrovů Falster a Sjæland. Kolem desáté projíždíme okrají Kodaně a za ní na parkovišti nabíráme dalšího cestujícího. Teprve později se dozvídám, že to je náš velvyslanec v Dánsku, jinak velký sportovní nadšenec, který si ráno zpříjemnil koupelí v -7°C teplé mořské vodě. V krátké přestávce se seznamuji s mým jmenovcem Václavem, starším pánem (nakonec se ukáže, že je o dva roky starší), jinak ředitelem domova důchodců, který na moji otázku, jestli jede na Vasák poprvé, odpoví, že jede na vůbec první závod v životě, a možná i poslední, dodá. „Proč jsi nejel tedy něco u nás? Například Jizerku? Nebo něco blíž?“ ptám se. Jeho odpověď mě vskutku šokovala. „Když pojedu nějaký závod, tak ten největší a nejznámější, řekl jsem si.“ Zněla jeho odpověď. Před jedenáctou přijíždíme do přístavu Helsingor, kde jezdí trajekty se stejným intervalem jako v Praze tramvaje (cca 15 min). Vlastní jízda trajektem do švédského Helsingborgu trvá také maximálně 15 min. Švédsko nás vítá téměř stejným počasím jaké bylo u nás, tj. něco kolem 6°C.Po sněhu zatím ani památky. Následuje úmorná cesta stále na sever, zpestřená pouze průjezdem okolo jezera Vätem, kde projíždíme mohutnými žulovými bloky a současně máme krásný výhled na jezero. Přestože jsme ujeli již mnoho set kilometrů na sever, sníh stále nikde. Teprve když se blížíme k světoznámému zimnímu středisku Falun, začínají se v příkopech nebo lese objevovat zbytky sněhu. To jsem zvědavý, na čem budeme závodit, říkám si v duchu. Ujeli jsme již kolem 1500 km na sever, zbývá nám posledních 100 km a cíl závodu je v nadmořské výšce 150 m.n.m.. Venku je už tma, když projíždíme Falunem, za kterým přece jenom začíná souvislá sněhová vrstva. Konečně po osmé hodině přijíždíme do Mory a jdeme se ubytovat do srubu. Spíše než avizovanému srubu se však naše budova podobá jakémusi kulturnímu zařízení, včetně jeviště. Jenom obrovská kuchyně, jakoby sem nepatřila. Beru si matraci a vybírám si místo vedle velvyslance. Jdu si uvařit večeři a hned po ní jdu dohnat nedostatek spánku z předchozího dne. Stejně je už dost pozdě. Ráno jedeme na lehký trénink do Oxbergu, je to asi 30 km před cílem. Na trati Vasova běhu se dnes jede závod štafet. Původně jsem měl v úmyslu se jenom projet po okolí a zpět do Mory dojet autobusem. Protože je nádherný den a v umrzlé stopě to jede velmi rychle, nakonec se rozhoduju, že do Mory dojedu na lyžích. Parťáka mně dělá Honza L., jinak můj vrstevník, který chce v letošním roce dosáhnout titulu Worldloppet Gold Master (obsahuje absolvování 10 závodů ze seriálu Worldloppet, z toho alespoň jeden na jiném kontinentu). Celkem pohodovou jízdou včetně malé svačiny přijíždíme po trase závodu do cíle v městečku Mora za zhruba 2 a půl hodiny. Prezentaci za nás mezitím obstarala vedoucí zájezdu. Za svůj čas na Jizerce jsem se dostal do 7. vlny, což je asi v polovině startovního pole. S tím jsem spokojen. Večer jdu brzo spát, abych si něco spánku nahnal na neděli, kdy budeme vstávat velmi brzy. V sobotu ráno zklouším podle rady zkušenějších namazat tuhý vosk na včerejší klistr svých tréninkových lyží. Moje včerejší “máza“ , pouze klistr, se moc neosvědčila. Odjíždíme na lyžařský stadion do Mory. Běhání na stadionu mě nebaví a tak jedu ještě po trase proti směru závodu. Stopa je stále umrzlá a pořadatelé ani dnes stopu neupravili. Na cca 8 km se otáčím a jedu zpět do Mory. Následuje krátká prohlídka středu města a prostoru cíle. Jdeme se ještě podívat na předpověď počasí. V místě startu má být ráno -15°C, pak se bude oteplovat až na konečných 1°C v cíli. Vedoucí CK nám vysvětluje, co máme dělat po dojezdu a plán zpáteční cesty. Ve 14:00 se vracíme do “srubu“ a většina jde mazat lyže, ostatní vaří pozdní oběd. Já jdu po rychlém obědě také mazat lyže. V suterénu je plno. Daří se mi nalézt poklidné místo a pouštím se do mazání. Nejprve mažu 3 vrstvy základního LF parafínu a na to 2 vrstvy HF parafínu. To je celkem jasné, vzhledem k ceně mám jen jeden víceméně univerzální HF parafín, a to SWIX Maraton. Se stoupacími vosky to není tak jednoduché. Dávám na rady zkušenějších a také doporučení servisu SWIX, zažehluji zelený klistr jako základ, na to tenkou vrstvu modrého a nakonec zatírám tuhým modrým extra. Je to dosti složité a pracné mazání. Mezi jednotlivými vrstvami je potřeba nechat vosky ztuhnout venku. Po třech hodinách mám lyže namazány na zítra a chystám si oblečení a stravu na závod. Po večeři jdu spát kolem deváté večer. Budíček je o půl třetí a odjezd autobusu o hodinu později. Spím tak 4 hodiny a už vstáváme. Ve srubu je neskutečný chaos, všichni snídají a balí se na cestu. Téměř podle plánu odjíždí autobus směr Berga, kde je start závodu. Po cestě snídám a pozoruji krajinu. Občas zahlédnu připravené stopy na závod. Kolem páté přijíždíme na parkoviště. Jsme tu jedni z prvních, ale před vstupem do vln již stojí fronty. Na start se pouští až o půl šesté. Mám tedy ještě čas ana toaletách je zatím volno. Později s tím bude, jako vždy na podobných závodech problém. Je doopravdy mráz kolem předpovídaných -15°C. Po vykonané toaletě se jdu postavit do fronty. Startuje se pro mě neobvyklým způsobem. Startuje se z plochy asi 100xněkolikset metrů, kde je vedle sebe připravených cca 50 stop a každá vlna má svůj vyhrazený prostor (pro 7. to odhaduji na 100 metrů). Nejprve si tedy vystojíte frontu před vstupem do vaší startovní vlny (v mém případě cca 30 min), při vstupu vás podle čipu zkontrolují, zda jdete do správné vlny. Pak si již můžete vybrat zatím neobsazené místo odkud bude startovat, zde zapíchnete hůlky a do nich opřete lyže. Tím to zatím končí a vy můžete odejít, v mém případě zpět do autobusu, kde pokračuji v posledních přípravách před závodem, beru si ledvinku, napiju se teplého čaje a mezi posledními odcházím na start. Před vstupem na start házím zelený pytel, do kterého jsem si připravil suché oblečení, do připraveného kontejneru a jdu hledat svoje lyže. Startovní plocha je už plná nedočkavých závodníků, kteří se snaží zahřát, neboť mráz nepolevuje. Ke svým lyžím přicházím mezi posledními asi deset minut před startem, lehce se rozcvičuji, ale moc to nepomáhá. Naštěstí vím, že začátek je volnější a tak to snad nebude vadit. Před startem jím ještě energeticku tyčku. Za pět minut osm navlékám lyže a čekám na start. Už aby to bylo. Na velkých světelných hodinách je už osm pryč, když se konečně ozve startovní výstřel. Nevídané množství běžkařů se vydává na závod a je slyšet, jak tisíce lyží šustí umrzlou stopou. První kilometr vede po rovině a nemáte moc možností co dělat, musíte jenom dávat pozor, abyste neupadli. To si nedovedu představit , co by se dělo, chudák ten vespod. Podle rady těch, co už Vasák jeli, jsem si vybral stopu úplně napravo. Sice po pár stech metrech skončila, ale já drze pokračoval mimo stopu a tím předjel spoustu lidí. Tato idylka však netrvala dlouho a trať se stáčí prudce doprava a také začíná prudké stoupání. Podle vyprávění to je sjezdovka, podle mě to však žádná sjezdovka není. Uprostřed svahu stojí domeček, kolem kterého je vidět dav lyžařů stoupajících stromečkem do prudkého kopce, neuvěřitelný pohled. Zařazuji se na pravý kraj davu a sleduji přede mnou stoupající soupeře a hlavně jejich lyže a hůlky. Nechtěl bych zde přijít o  svoje špičky lyží nebo hůlku. Koukám se na tep a vidím 110, takže vlastně odpočinek. Stoupání je dlouhé kolem dvou kilometrů a převýšení je asi 200 metrů. Na jeho vrcholu se opět dívám na tepoměr, tep se už rozběhl na obvyklých 150, ale čas 3 km za 38 minut, no to je rychlost. Stoupání nás dovedlo na nejvyšší bod závodu a trať teď téměř neznatelně, ale přece jenom velmi mírně klesá. Jedeme typickou severskou přírodou, v ploché krajině se střídají plochy zarostlé nízkými křovinami nebo řídkými lesy s nezarostlými plochami, v létě zřejmě nejčastěji močály střídané jezery a loukami. Svítí sluníčko, no prostě nádhera. I při závodu stačím vnímat tu nádheru. Počet vyřezaných stop je nyní již konstantní (asi kolem osmi). Na to abych je počítal, však nemám čas. Soupeři jedoucí kolem mě mají zhruba stejnou rychlost a tak množství těch, které předjíždím nebo naopak, kteří předjíždějí mě, není příliž velký. S uspokojením konstatuji, že se mně přes včerejší obavy podařilo dobře namazat a lyže mi dobře jedou, zatím alespoň po rovině nebo s kopce. Vzhledem k profilu tratě a umrzlé stopě jedeme všichni téměř stále soupaží nebo nakopávanou soupaží. Ta se mně nakonec v jednom okamžiku stává osudnou, když se při jízdě rozhlížím po okolní krajině. Jak tak stojím předpisově na jedné noze a druhá je ve vzduchu, cítím, že ztrácím rovnováhu. Pokračuju ve velmi nestabilní pozici, až nakonec padám přímo pod nohy jedné soupeřky, kterou jsem před sto metry předjel. To je blbec, říká si určitě. Snažím se odkulit mimo stopu, abych nikoho nesrazil, což se nakonec povedlo. Naštvaný na svoji blbost se zvedám a běžím dál. Stopa je velice rychlá a brzy přijíždíme na první občerstvovačku Smågan (11,5 km), piju vodu a jedu rychle dál. Letmo koukám na hodinky, od startu uběhlo málo přes hodinu, díky rychlé stopě jsme ztrátu ze začátečního stoupání rychle dohnali, a tak průměr v této první části téměř 10 km/hod je lepší než jsem čekal. Kousek za občerstvovačkou konzumuju první gel. Podle plánu bych měl dodržovat jednohodinový interval mezi “jídlem“. V následujících 10 km jedeme opět po rovině, abychom pak mírným klesáním dojeli na další občerstvovačku se jménem Mångsbodarna (23,9 km). Tentokrát si beru zdejší specialitu. Švédové tomu říkají borůvková polévka, já bych to spíše nazval borůvkovou šťávou. Vypiju dva pohárky a pokračuju dál. V uplynulém úseku jsem sice dosáhl své nejvyšší průměrné rychlosti v závodě - 14,67 km/hod., přesto mě, jak zjišťuji později při zkoumání výsledků, zde předjelo nejvíce soupeřů. Po občerstvovačce pokračuje mírný sjezd až na zhruba 28 km, od kterého by mělo následovat asi 5-ti kilometrové stoupání. Před stoupáním pojídám jednu tyčku, a když před sebou vidím ceduli 60 km, mám za sebou přesně jednu třetinu závodu. Zatím to jde, pomyslím si, a poprvé zapojuji také tzv. “stříďák“. Stoupání je však poměrně mírné, střídá se s plochými úseky, a tak jsem ani nepoznal, když jsem se dostal na jeho vrchol. I ve stoupání musím konstatovat, že se máza povedla. Za vrcholem se charakter trochu mění a dlouhé roviny se mění na úseky s občasným stoupáním nebo klesáním. Také okolní krajina se změnila, neboť trať vede většinou lesem. A už zde je třetí občerstvovací stanice (35 km) u osady Risberg, kde si dávám opět borůvkovou šťávu.I na tomto úseku jsem jel slušným průměrem přes 14 km/hod. Začínají mě bolet ruce, nejsem zvyklý na tak dlouhé úseky, které se jedou soupaží. Na závodech u nás se jedná pro závodníky mé úrovně vždy o úseky maximálně v desítkách minut a tady až na několik krátkých výjimek tak jedeme bezmála už tři hodiny a i na další trase to bude podobné. Zhruba na čtyřicátem kilometru polykám další gel a mírně zvlněnou krajinou se blížím k polovině trati. Přestože se zdá profil trati mezi Risbergem a další občerstvovačkou Evertsbergem rovinatý, klesá moje rychlost pod 13 km/hod., ale i ostatní jsou na tom podobně, a proto se v průběžném pořadí propadám jen o několik míst. V Evertsbergu (48 km) piju opět borůvkovou šťávu, ale už mně moc nechutná, příště si vezmu něco jiného. Kousek za Evertsbergem přijíždím k ceduli 40 km a mám za sebou padesátku, koukám na hodinky, od startu to jsou zhruba 4 hodiny. V následujících asi deseti kilometrech sjíždíme o 200 výškových metrů. Sjezd je však přerušován několika krátkými stoupáními. Podle plánu bych měl spolykat energetickou tyčku, ale není na to vhodná chvíle, navíc se mi jede dobře, najím se až v Oxbergu, pomyslím si. Před Oxbergem je však ještě jedno stoupání, a v něm se pravděpodobně projevil tento odklad jídla. Netradičně do obou steheních a levého rameního svalu mne začínají chytat křeče. Určitě to není nedostatkem hořčíku, který jsem si bral v dostatečném množství preventivně před závodem. Je to jistě následek vyčerpání organismu, nedostatku tekutin a cukrů. Musím trochu zvolnit, pak křeče polevují. Před občerstvovačkou v Oxbergu polykám tyčku, kterou jsem měl mít již dávno snědenou a na občerstvovačce (61,9 km) ji zapíjím dvěma kelímky ionťáku. Nájezd na občerstvovačku je trochu divoký, je to vracečka sice v mírném kopci, ale na úplném ledu. Jedu proto raději po vnějším oblouku, kde je přece jen trocha sněhu. Tentokrát nepadám na rozdíl od několika dalších, kteří se válí po zemi. Úsek jsem projel díky klesajícímu profilu opět velmi rychle, tj. přes 14 km/hod. V jeho průběhu se však dost oteplilo, odhaduji, že je již kolem nuly. Díky tomu změkla i stopa a již není tak rychlá jako na začátku. Vzhledem k mezičasu se loučím s představou, že bych to mohl stihnout pod 7 hodin. Před startem jsem považoval za optimistický výsledek kolem 7:30 a za pesimistický přes osm hodin. Snad mě přejdou křeče a budu moci jet naplno. Zpočátku to tak sice vypadá, za Oxbergem trať nejprve klesá, ale při prvním stoupání jsou tu křeče zpět. Nedá se nic dělat, musím opět zvolnit. Za chvíli přijíždíme pod kopec se sjezdovkami. Už z Oxbergu jedu po známé trase a vím, co mě čeká. Vzhledem ke křečím střídám rychlejší jízdu s pomalejší až do další občerstvovačky v Hökbergu (71,2 km), kde polykám další gel a zapijím opět borůvkovou šťávou. Tento úsek jsem projel, podobně jako ostatní, ze všech úseků nejpomaleji s průměrem jen těsně přes 11 km/h. Za Hökbergem mě konečně přecházejí křeče a já můžu jet opět na maximum. Do cíle zbývá už jenom necelých 20 km po známé trase. Nyní je to už hlavně otázka vůle, jsem na trati přes 5 a půl hodiny. Jede se opět téměř výhradně soupaží a ruce dostávají zabrat. Konečně přijíždím na poslední občerstvovačku v Eldrisu (81,6 km), slupnu poslední gel a piju vodu, do cíle zbývá posledních 9 kilometrů. Lyže už nejedou tak rychle, přesto mě vidina cíle žene vpřed. V posledních dvou úsecích se moje rychlost zvyšuje na 12,5 km/h. Projíždím kolem stadionu v Moře a blížím se do městského parku, kterým procházejí poslední kilometry. Koukám na hodinky, mezičas je těsně po 7 hod. Tak pod 7 to určitě nestihnu. Za parkem se trať stáčí doprava a vidím před sebou poslední dvě krátká stoupání před vjezdem do cílové rovinky. A je tu poslední levá zatáčka a v dáli vidímcílovou tabuli s televizí a mezičasem. Volím pravou stopu, která je ve stínu a tím pádem rychlejší. Vydávám se z posledních sil, přejíždím poslední “hrb“ vytvořený pořadateli a vjíždím do cíle. Koukám na výsledný čas 7:05:32. V první chvíli cítím trochu zklamání, že jsem to nestihl pod 7 hodin. Po chvíli mě ale dojde, že v takový čas jsem před závodem vůbec nedoufal. Je sice pravda, že sněhové podmínky byly mimořádně dobré, vždyť vítěz překonal traťový rekord, ale součet mých nejlepších časů na 50 a 40 km je téměř přesně roven dnešnímu výsledku na 90 km, přesně řečeno je jen o 22 vteřin lepší.
Za cílem cítím ulehčení, že se můžu konečně zastavit. Po sto metrech sundávám lyže, které mně již ochotný pořadatel bere z rukou a připravenými gumičkami je svazuje. Odevzdávám lyže do úschovny a jdu na stanoviště autobusů, které odvážejí závodníky do několika škol v Moře. Po drobných zmatcích nastupuju podle svého startovního čísla do příslušného autobusu. V autobuse si vedle mne sedá starší Švéd a snaží se se mnou navázat hovor v angličtině. Doma naučenou anglickou větou mu sděluji, že anglicky neumím, pouze německy. K mému překvapení přechází plynule na němčinu. Během krátké cesty prohodíme pár vět o dnešním závodě a lyžování ve Švédsku i Čechách. Brzy jsme ve škole,kde na nás již čekají naše věci, přivezené sem od startu. Ve škole je možné se převléci, vysprchovat, případně nechat namasírovat a v neposlední řadě dostáváme večeři. Po jídle odjíždím autobusem zpět na místo startu. Vyzvedávám si lyže z úschovny a odcházím k našemu autobusu. Organizace klape pořadatelům bezchybně. Kolem páté jsem u autobusu, balím si věci na cestu a jdu nakoupit něco k snědku na zítřejší den. Kolem šesté jsem připraven k odjezdu a jdu se zeptat, jak jsou na tom ostatní. Všichni jsou už tady mimo Václava, který ještě bojuje na trati. Na notebooku sledujeme, jak je na tom. Kontroly projíždí na hranicích časových limitů. Poslední časovou kontrolu projíždí už po limitu. Nevíme tedy, jestli ho pořadatelé zastavili nebo jede dál. Honza L. se vydává do prostoru cíle, aby zjistil, jak to s ním vypadá. Když zjišťuje u pořadatelů, že pokračuje v závodě mezi posledními, naučí v cíli stojící Švédy pokřik „Václave, do toho.“ Když se pak Václav skutečně po více než 12 hodinách od startu objeví ze tmy před cílem, dočká se neočekávaného a mohutného povzbuzování. V půl deváté jsou pak oba u autobusu a my můžeme vyjet na zpáteční cestu. Ukládáme se ke spánku a probouzíme se až před trajektem do Dánska. Zpátky jedeme stejnou cestou a po šesté večer přijíždíme do Prahy, krátké rozloučení s ostatními a již odcházím na vlak. Cestou do Pardubic mně dělá společnost nejlepší závodník našeho zájezdu Karel Fejfar (46 roků), který ses časem 4:25:54 umístil na 406 místě. V 21:19 vystupuji z holické lokálky a po pár minutách chůze na prahu domova končí moje šetidenní cesta na největší závod mého života. Na závěr jenom několik čísel a úvah. Dosáhl jsem průměrné rychlosti 12,7 km/hod. Pro porovnání Jizerská 50 – 12,8 a Orlický maratón (40 km) – 12,6. Samozřejmě je při Vasově běhu výhodou, že se startuje v o 200 vyšší nadmořské výšce. Navíc v tomto ročníku byly ideální podmínky, na rozdíl od obou běhů u nás. Asi nejobjektivnějším měřítkem výkonnosti je poměr mého času k času vítěze. Většinou je můj čas o velmi málo lepší než dvojnásobek vítězného času. A to se mi podařilo dosáhnout i tentokrát, neboť dvojnásobek času vítěze Švéda Brinka (stený čas měli i další tři závodníci včetně našeho Řezáče) byl 7:17:22. Pro zajímavost jsem si spočítal jaký byl můj rozdíl proti dvojnásobku vedoucího jezdce i na mezičasech – na prvím jsem byl o 10 min pomalejší, pak už jsem byl na dalších rychlejší přibližně o 1, 4, 12, 16, 14, 11 a 12 min. Při odjezdu jsem doufal, že se mně podaří dojet v první polovině, což se mi také nakonec s odřenýma ušima podařilo. Celkově startovalo 14 229 závodníků a závodnic (polovina 7 114) a já byl celkově 7 109. V své kategorii jsem byl pak 396 z 1012, kteří dojeli. O tom, že jsem předvedl maximální výkon svědčí i průměrná tepová frekvence 147.

Autor:

Člen klubu Bike Freaks Holice. Těchto výchozích pár vět si může každý člen změnit v Nastavení. Zobrazují se i u jeho článků
Sdílet na Facebooku