Zpět na články

3. 3. 17Kotoučovky na silnici ?!

Po té, co svaz povolil od 1.1.2019 použití disků na silnici, jsem zahrabal v archívu a můžete si znovu přečíst mé proroctví z března 2017:

Určitě jste si, při prohlížení katalogů kol všimli, že zájemce o novou silničku bude mít o jedno dilema více a to: "Budu krotit rychlost léty prověřenými ráfkovými brzdami nebo vsadím na zrychlující lavinu zvanou disk?" V našem článku se nad tímto tématem zamýšlí zastánce klasiky a příznivec moderny...


Miloš
Osobně nesdílím názory a přání snad všech výrobců kotoučových brzd, kteří by si přáli mít své úsilí a finance vložené do vývoje silničních kotoučových brzd co nejrychleji zúročené. Já se, bohužel, na kolo dívám trochu jinak. Je to pro mě skvost technického umění, které lidé za posledních 100 let vyladili k dokonalosti. S úžasem obdivuji i dnešní super moderní stroje, vyrobené ze všech mě možná i neznámých materiálů.. s cenovkou atakující i 400 tisíc.. snad mi to ani nevadí, je taková doba. 
Ale možná ještě více zbožňuji stroje z dob Merckxe, Hinaulta či Induraina. Nádherná, někdy až skoro umělecká díla.. (to jsem se nějak rozvášnil).

Původně jsem chtěl psát o současné situaci s kotoučovými brzdami v silničním pelotonu, které jsou pro letošní rok opět povolené!? Stále tam ale cítím opět to alibistické ALE ze strany UCI: "Až se zase někdo pořeže při hromadných pádech, hned je zase zakážeme."

Odpůrci tvrdí, že v pelotonu, kde jsou kotouče i gumové brzdy, není stejná brzdná síla. Tomu nerozumím. Profíci, kteří berou za ježdění a závodění na kole dost velké peníze a mají naježděno, nebojím se říci, statisíce kilometrů, snad umějí trochu jezdit a taky předvídat (viz kapitola cyklistiky, kterou nám trenér říká stále dokola a dokola již od prvních kilometrů na silnici)

Zjišťuji, že se stále vyhýbám původně plánovanému tématu.. snad proto, když si uvědomím, že se vývoji klasických brzd věnovali výrobci desítky let. Dnešní čelisťové brzdy v té nejvyšší třídě (o které je v podstatě stále řeč) jsou na takové úrovni, že se o ní nikomu ani nesnilo…

Nemyslím si, že jde někomu o bezpečí řítících se silničních profesionálů v Alpských etapách někdy i devadesátikilometrovou rychlostí (přeci i s čelistmi to ubrzdili) Podle mne jde jen o byznys !!!

Možná jsem mohl krotit svoje emoce…a prostě jen říci.. kotouče se mi na silničním kole nelíbí. Miloš

Jirka
Nad silničkou s koutoučema jsem přemýšlel už v době, kdy je teprve začali brát vážněji bikeři a poměr prodaných kol s disky proti V-brzdám, začal být pomalu ve prospěch kotoučů. Rám ani vidlice silničky, pochopitelně nebyly vybaveny "návarky", takže nic jiného nezbývalo.

Při každém brzdění poslouchám, jestli nebudu nucen zase vyměnit, nedávno nové, brzdové špalíky, protože jsou v nich opět zasekané hliníkové kousky, likvidující můj zapletený set v ceně tehdejšího průměrného platu. Když to slyším, ježím se a zároveň uvnitř pláču. (výhodou je, že kvůli tomu moc nebrzdím a ve sjezdech ostatním ujíždím) :-)

Jsem rád, že ani v době kdy jsme si předělávali MTB z cantilever na V-brzdy, což v mnoha případech znamenalo jezdcovu katapultaci přes řídítka, nepřestali konstruktéři hledat způsob jak "to posunout" ještě dál (byť už vlastně nebylo kam - myslím účinností). 
Krok po kroku se u kotoučů vychytaly mouchy a dnes Véčka nechtějí ani děti. Výhody - účinnost za každého počasí, komfortní dávkování nebo třeba dojezd do cíle/domů i s rozcentrovaným výpletem... zůstaly. Naopak hlavní nevýhody, kterými byly vyšší hmotnost a vyšší pořizovací cena kola byly minimalizovány.
Tak se ptám: proč by stejného komfortu měli být ochuzeni silničáři? 
Ano, diskové provedení je stále o trochu hmotnější než klasika, ale jestli se většina výrobců umí dostat výrazně pod povolený limit 6,8 kg, tak proč nedat (místo závažíček) věc, která skvěle funguje. 
Účinnost kombinace klasické brzdy + karbonového ráfku (a ještě lépe za mokra) jak známo není úplně hodna roku 2017.

Otázkou zůstává bezpečnost jezdců. Při pohledu na ploché dráty a představě, že se tyto sekáčky roztočí 50 km/h, mě přijde nebezpečnost disků stejně úsměvná jako zkostnatělé názory UCI. Tlak výrobců (sponzorů UCI) je velký a prý už se jen hledají technická řešení (zakulacení hran disků, výplně nebo zakrytování)

Zůstává vzhled kola. Ten bude, podle mne ještě dva roky, polarizovat silničáře na příznivce a odpůrce. Stejně kacířskou předpověď jsem vyslovil v roce 2014, když Vojta poprvé zkusil cyklokros a jako jediný zahříval disky. Jeden z tatínků říkal, že se profíci nikdy cantileverů nevzdají... Viděli jste letošní MS kat. Elite...? (ani nemusím dopisovat)
Můj tip je, že v roce 2019 pojede většina jezdců na TdF kolo v diskové verzi a za pár let budeme na dnešní ráfkové brzdy pohlížet se stejným despektem jako dnes třeba na brzdové páky a jejich velké bowdenové oblouky z dob Induraina.

Autor: Jiří Hendrych

Biker a příležitostní silničář. Příznivec disků na silničních kolech, elektronického řazení a dalších technických vychytávek. Na druhé straně věrný zastánce dvojpřevodníku. Servisman ve V6, trenér Cyklokroužku.

Fotografie


Autor: web

Sdílet na Facebooku
Cyklistický klub Bike Freaks
1992-2024