Zpět na články

18. 2. 19Kruhové šlapání

V současném tréninkovém období je prostor se zaměřit na správnou techniku šlapání, čímž můžeme ušetřit drahocenou energii. Jednoduchý návod jak na to si přečtěte níže.


Jak správně šlapat?

Mezi cyklisty je rozšířen známý termín „kruhové šlapání“. Co kruhové šlapání je? Je to opravdu šlapání do kruhu – na první pohled nic složitého. Můžete namítnout, že kliky jsou při točení pedály pořád stejně dlouhé, takže je pohyb vždy kruhový, ale to je pohyb pouze kliky jako takové. Pohyb nohy většinou není zcela ideálně kruhový, což vám zbytečně ubírá energii a pohyb je méně ekonomický.

Jak tedy správně šlapat do kruhu? Nejdůležitější je asi pozice šipky při šlapání. Ta by měla být stále mírně ukloněná, tedy směřovat v každém okamžiku šlapání mírně dolů.

K nacvičení kulatého šlapání je možné využít několika pomůcek:

Úhel v kotníku (mezi nohou a chodidlem) by měl být stále v úhlu mírně větším než 90 stupňů. Při šlapání se pohybuje hlavně kyčel a koleno, kotník minimálně. Větší sklápění špiček nebo naopak prošlapávání = zbytečná ztráta energie.

Při šlapání by měl přenos síly být způsoben pouze přes podrážku boty, tedy tlačit bychom měli na pedály hlavně shora.

Důležitá je poloha chodidla na pedálu – u nášlapných systémů by měl být kufr na tretře na úrovni 1. zánártní kosti (boule pod palcem). Podobně by měla být umístěna i noha na klasickém pedálu.

Plynulý pohyb zajistí také vhodná volba převodu – v případě příliš těžkého budete mít tendenci šlapat trhaně, tzv. do čtverce, u příliš lehkého budeme při vysoké kadenci poskakovat na sedle.

Převzato z webu cyklo-jizni-morava.cz

Autor: Stanislav Šumpík

Týmový cestovní agent, organizátor soustředění a správce komunikace, občas i na kole jezdící.
Sdílet na Facebooku
Cyklistický klub Bike Freaks
1992-2019